Sepetim

Bizi arayın: 0232 743 22 73 / +90 506 596 10 94

Türkiye’nin Her Yerine Ücretsiz ve Hızlı Teslimat

Dıştan Takma Tekne Motorları Nedir?

İster tekne dünyasında yeni olun, ister deneyimli bir meraklı olun, dıştan takmalı motorlar, güç başlıkları, yeke ve skeg gibi terimlerin oldukça sık kullanıldığını duyacaksınız. Fakat tüm bu kelimeler ne anlama geliyor ve birbirleriyle nasıl ilişkililer?

Dıştan takma motorlar denizcilik endüstrisinde yaygın olarak kullanılır ve tüm farklı parçalarının birlikte nasıl çalıştığını anlamak önemlidir. Bir deniz dıştan takma motorunun anatomisi ve bu bilginin bir denizcilik teknisyeni olarak bir kariyere nasıl uygulanabileceği hakkında her şeyi öğrenmek için okumaya devam edin . 1

Dıştan Takma Motor Nedir?

Dıştan takma motor, tekneler için bir tahrik sistemidir ve deniz taşıtlarını sevk etmek için en yaygın motorlu yöntemlerden biridir.

İçten takmalı motorlardan farklı olarak, bu tip motor, teknenin içinde daha fazla yer bırakan, kıç yatırmasının dışına veya teknenin dışına monte edilmek üzere tasarlanmıştır. Dıştan takma motorların avantajları arasında yüksek beygir gücü/ağırlık oranı, kurulum ve bakım kolaylığı ve uzun bakım aralıkları sayılabilir.

Dıştan takma motorlar hakkında bilinmesi gereken önemli bir şey, iki farklı versiyona sahip olmalarıdır: 2- ve 4-zamanlı. Geçmişte, bu iki model arasındaki farklar daha belirgindi. Bununla birlikte, teknolojideki ilerlemeler sayesinde, günümüzün 2 ve 4 zamanlı motorları güvenilirlik, ağırlık, hız ve yakıt ekonomisi açısından çok daha benzerdir.

Bu motorlar arasındaki fark hakkında daha fazla bilgi edinmek için 2 ve 4 zamanlı motorlara ilişkin eksiksiz kılavuzumuza göz atın . 

Dıştan Takma Motorun Parçalarının Parçalanması

Dıştan takma motorlar üç ana bölümden oluşur. Bunlar şunları içerir: 

  1. Üst (dıştan takma güç kafası)
  2. Orta kısım
  3. Dıştan takma alt ünite

Motorun üst yarısı, birkaç farklı bileşenden oluşan dıştan takma motor kafasını içerir. Orta bölüm, motorun orta kısmını ifade eder ve dıştan takmalı alt ünite aşağıda yer alır. 

Bu bölümlerin her birine ve nasıl çalıştıklarına daha yakından bakalım.

Dıştan Takmalı Motor Kafası

Bir dıştan takma motorun üst bölümü veya dıştan takmalı güç kafası, içten yanmalı bir motoru oluşturan çeşitli bileşenlerden oluşur. Motor bloğunu, silindir kafalarını, pistonları ve motoru çalıştıran valfleri barındırır.

Temel olarak, güç kafası, aşağıdaki bileşenleri içeren motorun çıplak kemiklerinden oluşur:

  • Motor bloğu : Motor bloğu, piston kolları, pistonlar ve krank milini içeren motorun hareketli bileşenlerinin bulunduğu yerdir. Aynı zamanda pistonların bulunduğu silindirleri de içerir. Motorun vuruşları, motor bloğunun içinde gerçekleşir ve motorun 2 veya 4 zamanlı olmasına göre değişir.
  • Krank Mili : Pistonlar, motor bloğunun içindeki krank miline bağlanır. Pistonlar yukarı ve aşağı hareket ettikçe, krank güç üretmek için etraflarında döner. Piston çubukları, pistonu kranka bağlar ve krank mili dönerken, piston çubukları silindirlerin içindeki pistonları hareket ettirmek için yukarı ve aşağı hareket eder.
  • Silindir kafaları : Silindirlerin üzerinde, motor bloğunu oluşturan başka bir parça olan silindir kafasını bulacaksınız. 2 veya 4 zamanlı motor olmasına bağlı olarak, bu alan eksantrik millerini, bujileri, kamları ve valfleri barındırır. 

Birlikte, bu bileşenler güç kafasının ana bölümünü oluşturur.

Dikkat edilmesi gereken bir diğer önemli unsur da motor bloğu, silindirler ve silindir kafalarına entegre edilmiş soğutma kanallarıdır. Esasen bunlar, ısıyı emen suyun güç başlığından akmasına izin veren kanallardır. Bu, motorun metallerin eriyebileceği bir noktaya kadar aşırı ısınmamasını sağlar.

Motor içinden akan suyun sıcaklığını ayarlamak için soğutma kanallarında termostat bulunmaktadır. Termostatın görevi, motorun ne çok sıcak ne de çok soğuk olmasını sağlamaktır, bu da sorun yaratabilir.

Orta kısım

Dıştan takma motorun orta bölümü, motoru alt üniteye bağlamak için tasarlanmış metal bir mahfazadır. Ana işlevi, motorun bileşenlerini alt ünitedekilerle bağlamak için bir kanal görevi görmektir.

Bu bölüm, motoru teknenin aynalığına bağlayan bir braketi içerir. Bu, motorun farklı yönlere dönmesine ve teknenin yönlendirilmesine olanak tanır.

Daha küçük teknelerde, genellikle motoru sudan kaldırmayı mümkün kılan bir eğim mekanizması bulacaksınız. Daha büyük ve bazı küçük dıştan takmalı motorlarda, tek bir düğmeye basarak motoru yukarı ve aşağı kaldıran bir elektrik motoru bulunur.

Orta bölümde ayrıca motorun ana yapısal parçası olarak hizmet veren kardan mili yuvasını da bulacaksınız. Bu, alt üniteye bağlanan ve soğutma suyunu güç kafasına aktaran bir su borusunu içerir. Bu alan ayrıca pervanenin bulunduğu alt üniteye dönüş ve tork gönderen tahrik milini de barındırır.

Özetle, orta kısım güç kafası ile alt üniteyi birbirine bağlar ve motoru tekneye bağlayan kısımdır.

Dış Alt Ünite

Motor kafasına benzer şekilde, dıştan takmalı motor alt ünitesinde çok sayıda hareketli parça bulunur.

dıştan takma motor-resim-01


Dıştan takmalı motor alt ünitesi suyun altına oturur ve aşağıdakiler de dahil olmak üzere çeşitli bileşenler içerir:

  • Vites değiştirme mekanizmaları
  • Tahrik mili
  • kardan mili
  • Dişli takımı
  • Debriyaj köpek
  • Rulmanlar
  • Contalar ve şimler

Vites değiştirme mekanizmaları pervanenin dönüşünü kontrol eder. Dıştan takmalı motorun alt ünitesi, mekanik ve mekanik olmayan vites değiştirme mekanizmalarını içerir. Mekanik vites değiştirme mekanizmaları arasında bir dikey kam, bir yatay kam ve bir boyunduruk ve kızak (BRP) bulunur. Mekanik olmayan kaydırma mekanizmaları, bir elektrik kaydırma, bir hidroelektrik kaydırma veya bir hidro-mekanik kaydırma mekanizmasını içerir.

dıştan takma motor-resim-02


Alt ünitedeki dişliler, başka bir dişlinin dişlerine kuvvet uygulayarak dönme kuvvetini iletir. Dıştan takmalı bir alt ünitede, kardan milini tahrik etmek için motorun çıkış torkunu 90 derece döndürürler.

Aşağıdaki resimde dıştan takmalı motorun alt ünitesinde bulunan üç dişli gösterilmektedir: pinyon dişlisi, geri vites ve ileri vites. Bu dişliler, güç kaynağından farklı hızlar, torklar ve yönler üreten kuvvetleri iletir.

dıştan takma motor-resim-03

Dıştan takma motordaki sorunları nasıl teşhis edeceğinizi mi merak ediyorsunuz? Yaygın dıştan takma motor sorunlarını gidermek için temel kılavuzumuza göz atın .

Direksiyon Mekanizmaları

Dıştan takma motorlar söz konusu olduğunda, sık sık skeg ve yeke terimlerini duyacaksınız.

Kepçe, dıştan takma motordaki en alçak noktadır (yukarıda resmedilmiştir). Teknenizin güvenli ve etkili bir şekilde dönmesini sağlayan hassas bir dümen görevi görür. Ayrıca pervaneyi sudaki döküntülere veya teknenin temas edebileceği diğer tehlikelere kapılmasına karşı korur.

Yeke ayrıca tekneyi yönlendirmede önemli bir rol oynar. Bu, sürücü tarafından tekneyi yönlendirmek için kullanılabilen bir dümen direğine bağlı bir kaldıraçtır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Ücretsiz Teslimat

Türkiye'nin her yerine bedava kargo

İade ve Değişim

14 gün içinde iade ve değişim

Garanti ve Servis

2 yıl garanti ve servis

Liman Kaydı Belgeli

Liman kaydı için CE belgesi